arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۹۹۶۹۴
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۵ - ۲۰ تير ۱۴۰۳

نشست «ناتو» در واشینگتن؛ بایدن از اعطای «هدیه تاریخی» به کی‌یف خبر داد 

ایالات متحده، آلمان، رومانی و هلند در بیانیه مشترکی که روز سه‌شنبه ۱۹ تیر در واشینگتن در جریان نشست سازمان پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو» منتشر شد، اعلام کردند که هر یک از این چهار کشور، یک سامانه موشکی پدافند هوایی «پاتریوت» در اختیار اوکراین قرار خواهند داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

العربیه: ایالات متحده، آلمان، رومانی و هلند در بیانیه مشترکی که روز سه‌شنبه ۱۹ تیر در واشینگتن در جریان نشست سازمان پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو» منتشر شد، اعلام کردند که هر یک از این چهار کشور، یک سامانه موشکی پدافند هوایی «پاتریوت» در اختیار اوکراین قرار خواهند داد.

به گزارش «فرانس پرس»، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا گفت، این «هدیه تاریخی» که شامل سامانه جدید «پاتریوت» آمریکایی است، در چارچوب تلاش‌های «ناتو» برای محافظت از اوکراین در برابر حملات هوایی روسیه قرار دارد.

بایدن در سخنرانی مورد انتظاری که در جریان این نشست به میزبانی واشینگتن به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس پیمان «ناتو» ایراد شد، با لحنی قاطع افزود: «روسیه هرگز پیروز نخواهد شد.»

تاکید دبیرکل ناتو بر گزینه‌های دشوار

ینس استولتنبرگ، دبیرکل «ناتو» نیز با درخواست از رهبران این پیمان به ادامه حمایت از اوکراین برای مقابله با عملیات نظامی روسیه، گفت که نتیجه این منازعه، امنیت جهانی را برای چندین دهه رقم خواهد زد.

به گزارش «رویترز»، استولتنبرگ تاکید کرد که این پیمان باید همان عزم و أراده‌ای را نشان دهد که در دیگر برهه‌های مهم تاریخ خود، نشان داده است.

دبیرکل ناتو افزود: «هیچ گزینه رایگان با روسیه متجاوز به عنوان یک همسایه وجود ندارد و گزینه‌های خالی از خطرات در جنگ وجود ندارد.»

او افزود: «در صورت پیروزی روسیه در اوکراین، مخاطرات و هزینه‌ها بیشتر خواهد بود و ما نمی‌توانیم اجازه دهیم که این اتفاق رخ دهد.»

سامانه اهدایی ایتالیا

آلمان و رومانی پیشتر اعلام کرده بودند که سامانه‌های پدافندی پاتریوت خود را به اوکراین خواهند داد، در حالی که هلند اعلام کرد، در حال کار بر روی مونتاژ سیستم مشابهی برای ارائه به کی‌یف است.

ایتالیا نیز اعلام کرد که سیستم موشکی «سامپ/تی» ساخت فرانسه – ایتالیا و نه سامانه پاتریوت را به کی‌یف ارائه خواهد کرد.

بدین ترتیب، این بسته کمکی ۵ گانه، سکوی پاتریوت اهدایی از سوی واشینگتن و ۴ سکوی دیگر (سه سکوی پاتریوت و یک سکوی سامپ-تی) که قبلا اعلام شده بود را شامل می‌شود.

بسته اهدایی کشور‌های غربی به اوکراین درپی درخواست‌های مکرر ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین طی هفته‌های اخیر برای دریافت این سامانه‌ها، ارائه شد.

نظرات بینندگان